دقت شگفت‌آور یک ربات خدمتکار در پیش‌بینی اعمال انسان

دقت شگفت‌آور یک ربات خدمتکار در پیش‌بینی اعمال انسان










دانشمندان «لابراتوار شخصی رباتیک» دانشگاه کورنل ربات جدیدی را طراحی کرده‌اند که قادر است با دقت شگفت‌آوری اعمال انسان را پیش‌بینی کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ربات می‌تواند علاوه بر بسیاری از توانایی‌های دیگر، فنجان قهوه مشتریان را در رستوران پر کند و هنگام ترک محل، در را برایشان باز کند.

ربات دنیای واقعی برخلاف ربات‌های ساده‌تر که فقط می‌توانند وظایف از پیش ‌برنامه‌ریزی‌شده را انجام دهند، حرکات اشخاص را مشاهده و فعالیت بعدی آن‌ها را پیش‌بینی می‌کند.

با شکستن فعالیت‌های پیچیده به اجزای کوچک‌تر، این سیستم (که هنوز فاقد نام است) می‌تواند با دقت پیش‌بینی کند که افراد چه عملی را انجام می‌دهند. بنابراین اگر فردی در حال ریختن است، می‌داند که وی احتمالا چیزی می‌نوشد.

ربات همچنین آنچه را که اشخاص می‌خواهند انجام دهند، قبل از انجام، پیش‌بینی می‌کند.

این ماشین با استفاده از پایگاه داده شامل 120 ویدیوی سه بعدی آموزش دیده است. این ویدیوها افراد را در حال انجام فعالیت‌های مختلف خانگی نشان می‌دادند.

با ترجمه این فعالیت‌ها به زبان ربات (مدل‌های ریاضی)، ربات خدمتکار قادر به شناسایی نوشیدن، خوردن، تمیزکردن و منظم‌کردن اقلام است. این سیستم همچنین اشیای خاصی را با فعالیت‌های خاصی مرتبط می‌کند.

هنگامی که فناوری ارائه‌شده با موقعیت جدیدی مواجه می‌شود، از دوربین سه بعدی Microsoft Kinect برای مقایسه آنچه که در دنیای واقعی مشاهده می‌کند با آن چه از ویدیوها یادگرفته، استفاده می‌کند.

حتی در صورتی که فعالیت‌هایی که ربات مشاهده می‌کند، اندکی متفاوت از آنچه بر روی فایلش دارد، باشند، این فناوری بازهم آنچه را که مشاهده می‌کند، درک کرده و می‌تواند عمل بعدی را پیش‌بینی کند.


این ویژگی ربات جدید را کارآمدتر از ربات‌های دیگر می‌کند که کورکورانه یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده را عملی می‌کنند.

به‌طور مثال، چنانچه ربات فردی را در حال نوشیدن یک فنجان قهوه ببیند، منتظر می‌ماند تا وی فنجانش را دوباره پر کند. ربات می‌داند زمانی که شخصی به فنجان نزدیک می‌شود، به احتمال قوی آن را به لب‌هایش نزدیک می‌کند و سپس فنجان را بر روی میز می‌گذارد.

این نوع پیش‌بینی موجب می‌شود که سیستم از ارتکاب اشتباهات جدی اجتناب کند.

با این حال، در آزمایشات انجام‌شده ربات قادر به پیش‌بینی درست 82 درصد از موارد در یک ثانیه بعد بود، اما برای 10 ثانیه بعد، فقط 57 درصد از پیش‌بینی‌های آن درست از آب درآمد.

محققان مدعی‌اند شیوه‌هایی برای ارتقا پیش‌بینی این ربات برای اعمال آینده وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد